Zalm met geroosterde groene asperges en tomaat

Het boek Help, ik val niet af! van Vivian Reijs is net uit. Met veel plezier heb ik weer meegeschreven aan het stuk met uitleg over de relatie tussen hormonen en wel/niet afvallen. De recepten waren ook voor mij een verrassing. Nanneke Schreurs – de Fit Green Chef – ‘tekent’ hiervoor, net als in de vorige boeken van Viv. Vrienden schotelden ons dit recept voor, die het boek meteen gekocht hadden, dubbel leuk natuurlijk! En het gerecht bleek zalig, dus hierbij deel ik het graag. Nanneke, hulde, want niet alleen dit, maar ook een tweede recept – rendang met kip – dat we thuis klaarmaakten komt bij onze favorieten, dat weten we nu al. En dan hebben we nog heel veel lekkere recepten te gaan.

Maar allereerst nu dit heerlijke, en ook nog eens makkelijk klaar te maken recept. En koop vooral het boek, ook als je niet wilt afvallen, maar gewoon gezond, lekker en verrassend wilt eten. Bovendien: wat er niet aankomt, hoeft er ook niet af:-).

Ingrediënten (voor vier personen):
olijfolie, om mee in te vetten
20 grote groene asperges
400g kerstomaten met steeltjes
versgemalen zwarte peper
grof zeezout
2 el Italiaanse kruiden
roomboter om in te bakken
4 zalmmoten, met huid
4 el fijngesneden verse (platte) peterselie

Bereiding:
Verwarm de oven tot 200 graden Celsius. Vet een ovenschaal in met olijfolie. Snijd of breek de houtige onderkant, ongeveer 3 cm, van de asperges. Verdeel de asperges en kerstomaat over de ovenschaal (of bakplaat) en besprenkel met olijfolie. Breng op smaak met peper, grof zeezout en Italiaanse kruiden. Rooster de groenten in ca. 20 minuten in het midden van de oven.

Verhit 1 eetlepel roomboter in een koekenpan. Leg de zalmmoten in de pan met de huid op de bodem. Bak de zalm ca. 4 minuten op de huid op middelhoog vuur. Draai de zalm om, zet het vuur laag en laat nog een paar minuten zachtjes doorgaren. Bak de zalm niet te lang en te hard, anders wordt hij droog. Het lekkerst is de zalm als de binnenkant nog een beetje roze is. Serveer de gebakken zalm met de geroosterde groenten en garneer met de peterselie.

Bron: Vivian Reijs, Help, ik val niet af!, 9789021579955, Kosmos uitgevers. Het boek is te koop in je eigen boekhandel, bij Bol.com en bij Viv.